Thuis gekomen checkte ik of ik iets over het hoofd had gezien. Er was inderdaad geen Monet meer, maar wel geweest. Het museum bleek er een in bezit te hebben gehad, maar deze in 1997 verkocht te hebben. Seine bij Argenteuil (uit 1875) bracht op de veiling 8,3 miljoen dollar op. De Monet was van de hand gedaan omdat het museum zich op hedendaagse kunst wilde richten. Het particuliere museum krijgt geen subsidie en dtijft op nalatenschappen, schenkingen, sponsors en betalende bezoekers. Met de opbrengst werd een aantal recentere werken aangeschaft. Tot mijn verrassing las ik dat de erfgenamen van de schenker ingestemd hadden met de verkoop. Ik was verontwaardigd. Een Monet verkopen!
Een vroege Monet, geen waterlelie te zien |
En ik moest aan Museum Gouda denken. Het museum heeft een financieel zware tijd gekend en moest 25% bezuinigen. De subsidie was afgebouwd en de inkomsten waren niet hoog genoeg om de vaste lasten van het deels middeleeuwse gebouw te kunnen dragen. De museumdirecteur besloot een Marlene Dumas te verkopen (The Schoolboys): hij vond het niet in de kerncollectie passen, omdat er geen verband was met Gouda. De museumwereld was kritisch. Er was zelfs de dreiging om museum Gouda van de Museumvereniging uit te sluiten toen de directeur het schilderij niet eerst aanbood aan andere musea maar het via Christie’s aan de hoogste bieder verkocht. Het bracht in 2011 ruim 1,2 miljoen euro op. Ook toen ik dit hoorde, toen ik ingewerkt werd in het museum, was ik overstuur. Een Marlene Dumas verkopen!
Maar ja. Ik voel me zelfs al ongemakkelijk als het museum werken uitleent. Het schuttersstuk van Ferdinand Bol, de Annunciatie van Pieter Pourbus.. Zelfs bij De Kwakzalver van Jan Steen had ik dat gevoel, terwijl Museum Gouda het “slechts” in bruikleen heeft. Ik ben altijd blij als ze weer terug zijn. Nu houd ik echt van deze werken, ze zijn stuk voor stuk fantastisch geschilderd, maar dit gevoel is toch een beetje over de top. Het museum leent ook regelmatig zelf schilderijen. Een goede zaak natuurlijk.
Een museumdirecteur zet een koers uit voor het museum. In Nederland soms met een opdracht vanuit de politiek. Ik las vandaag nog dat dat voor Beatrix Ruf gold toen ze directeur van het Amsterdamse Stedelijk Museum werd. En in de jaren 70 van de vorige eeuw kreeg directeur De Bruyn Kops de vraag om een collectie hedendaagse kunst voor de stad Gouda op te bouwen. Zij deed dat met verve en kocht onder meer The Schoolboys aan. Directeur De Kleijn kreeg rond 2010 de opdracht de bedrijfsvoering van Museum Gouda gezond te maken. Hij besloot Schoolboys te verkopen. Het kan verkeren. Ik zou geen goede museumdirecteur zijn, vrees ik.
No comments:
Post a Comment