Opgewarmd door de aanstekelijkheid van Cathelijne Broers in Hollandse Meesters Retour besloten we naar de Hollandse Meesters in Hermitage Amsterdam te gaan.
Het was snijdend koud tijdens de wandeling van CS naar de Amstel. We ontmoetten elkaar binnen en begonnen met koffie.
De Amsterdamse satelliet van de Hermitage was, toen ik om de hoek woonde, nog een bejaardenhuis. Fantastisch om aan de Amstel je oude dag door te brengen, maar deze A-lokatie is nu een kunsttempel. Toch verbleekt het bij het enorme groene gebouw aan de Neva in Petersburg, met oneindig veel schilderijen. In de winter van 1994 zag ik hoe groots en vervallen het was. De Neva was bevroren, de auto's reden er overheen. Dat weerhield een aantal oudjes er trouwens niet van te baden in een uit het ijs gezaagd gat. Het was toen -20°C en heerlijk in de zon.
We gingen de tentoonstelling binnen. Onze tickets moesten door drie apparaten gescand worden en vervolgens nog eens voor de poortjes gehouden worden, misschien keek de KGB ook mee?
We kregen een audiotour mee, ingesproken door Jan Six, die aan de overkant woont en een Rembrandt in huis heeft, je weet wel, van het boek van Geert Mak. Je kon het apparaatje bij een punt houden en dan begon Six geanimeerd te vertellen. Iedereen liep met een auditour en keek geconcentreerd naar de schilderijen.
Ik had me een beetje ingelezen en op tv stukjes van Hollandse Meesters Retour gezien en praatte erover met Ingeborg. We waren geroerd door wat we zagen. Vooral de Oude Jood van Rembrandt en de Jongeman met handschoen van Frans Hals waren geweldig.
De expressie, de kleding, het doorleefde gezicht bij Rembrandt, de suggestie van een manchet van Hals.
Geroerd ook omdat ze nu weer in Amsterdam waren, waar Rembrandt ook geleefd heeft, een paar straten verderop.
Een kerkinterieur, een gezicht op de Oude Zijds Voorburgwal met scherp licht, een vrouw met een groentekar en een opengesneden varken op de Nieuwmarkt, portretten van stedelingen, Amsterdam was overal te zien.
De opkomst van de zelfbewuste mensen in de steden, sobere kerken, religie werd minder alomtegenwoordig evenals de opdrachten van de kerk. Geert Mak heeft het prachtig beschreven, hier zag je kunst die in die periode werd gemaakt. De tsaren, zoals Peter I en Catharina de Grote waren er dol op. Peter de Grote bouwde Petersburg geinspireerd op Amsterdam. Het is toch heerlijk om daar met elkaar over te praten. Niet iedereen dacht er zo over. We werden streng aangekeken.
Gelukkig reageerde een mevrouw op ons gesprek en vroeg enthousiast of we de vloeren in het museum al gezien hadden, gebaseerd op een schilderij van Elinga, een vrouw in een kamer, met felrode stoelen. Hm nee, dat hadden we nog niet opgemerkt.
Het museum als debatcentrum, als broedplaats, ik ben er voor.
No comments:
Post a Comment